ŚLAD
„ŚLAD” to najnowszy serial telewizji POLSAT inspirowany kryminalnymi produkcjami typu CSI. Aby „ŚLAD” różnił się wizualnie od tradycyjnych seriali telewizyjnych, studio Virtual Magic opracowało kompletny workflow produkcyjny, oparty na profesjonalnych kamerach Ursa Mini Pro 4.6K wraz z pełną postprodukcją w systemie Davinci Resolve. Dzięki temu serial będzie bardziej przypomina produkcje kinowe niż telewizyjne. Opracowanie odpowiedniej stylistyki wraz z jakością obrazu ma bardzo duży wpływ na odbiór klimatu produkcji kryminalnej. Duża część akcji serialu odbywa się w nowoczesnej przestrzeni Centralnego Wydziału Śledczego – CWŚ. Do tego celu powstała ogromna scenografia na powierzchni 800m2. Autorem projektu scenografii jest Daniel Zduńczyk, właściciel studia Virtual Magic. Scenografia musiała spełniać wiele ważnych funkcji. Główną z nich było to, że scenografia miała mieć tak zaprojektowane oświetlenie aby była praktycznie autonomiczna, czyli idealnie podświetlać wnętrza i jednocześnie precyzyjnie oświetlać grających w niej aktorów. Opracowaliśmy więc specjalny wirtualny model oświetlenia, uwzględniający moc świateł, kierunki oraz odpowiednią temperaturę barwną, następnie zastosowaliśmy go w realnej scenografii. Użyto 189 źródeł światła, które można dowolnie aranżować na potrzebę granych scen.
Najtrudniejsze w projektowaniu scenografii, było rozplanowanie jej topologii. Scenografia musi posłużyć na wiele odcinków serialu, wiec musi dawać duże możliwości operatorskie. W tym temacie przyszła z pomocą technologia VR, którą wykorzystywaliśmy już wcześniej przy naszej produkcji Lost Circus VR. Dzięki goglom VR mogliśmy niejako „wejść” w scenografię i porozstawiać wirtualne kamery z odpowiednimi obiektywami, tak jakbyśmy to robili na realnym planie filmowym. Pozwoliło nam to rozplanować rozkład pomieszczeń i elementów wyposażenia wnętrza aby uzyskać maksymalną ilość ciekawych kadrów. Powstało około 120 kluczowych miejsc ustawienia kamer, które dały gwarancję, że scenografia będzie posiadała wiele kreatywnych możliwości w planowaniu ujęć przyszłym operatorom. Dzięki powstałej aplikacji VR operatorzy i reżyserzy mogli popracować w scenografii na długo zanim została wybudowana. Dodatkowo dzięki opracowaniu odpowiedniego oświetlenia i zaplanowaniu odbić w elementach szklanych, udało się stworzyć trójwymiarową jakość ujęć, co bardzo uatrakcyjnia studyjną część wizualną serialu.
Powstały nawet projekty mebli, aby nadać scenografii oryginalny styl. Ostatnim etapem był dobór odpowiednich kolorów i materiałów do wykończenia wnętrz. Było to o tyle istotne, ponieważ wszystko musiało współgrać z kostiumami aktorów oraz dawać duże możliwości wizualne w kolejnym etapie postprodukcyjnym czyli color grading’u, który także odbywa się w naszym studio. Cały ten proces zaawansowanej wizualizacji bardzo ułatwił także etap realnej budowy scenografii, która powstała w zaledwie dwa miesiące. Za ten etap urzeczywistniania naszej wizji odpowiedzialni byli Rafał Kaufhold, Jerzy Krzysztoń i Maja Zaleska.
Kolejnym etapem było stworzenie oryginalnej czołówki serialu, inspirowanej dalszymi scenariuszami. W kreacji zdecydowaliśmy się na połączenie zdjęć filmowych i grafiki komputerowej, odzwierciedlając tym w pełni klimat serialu i to, czego widzowie mogą się spodziewać w nadchodzących odcinkach. Pierwszy sezon serialu liczy 48 odcinków.
W naszym studio korekcji barwnej zostały poddane pierwsze dwa pilotażowe sezony serialu. Więcej informacji w zakładce Color Grading.
Producentem serialu dla telewizji Polsat jest Tako Media.